Środki wyrazu w filmie - Temat bardzo ważny i pomocny dla amatorów do pracy w gremium aktorskim. Jeśli ktoś będzie mówił o zagadnieniach, które możesz poznać poniżej, będziesz wiedzieć o czym mówią i spodoba im się, że wiesz o czym mówią... Napewno!
|
CZOŁÓWKA:
|
początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej
|
FILM:
|
kompozycja: sekwencje, sceny, ujęcia
fabuła (wydarzenia, wspomnienia, bohaterowie)
scenografia
ścieżka dźwiękowa
plan filmowy
montaż
|
NAPISY KOŃCOWE:
|
szczegółowe informacje dotyczące pełnego składu ekipy filmowej, wykorzystanych utworów (muzycznych, literackich), podziękowania, środków technicznych wykorzystanych do produkcji filmu
i wiele innych informacji.
|
JAK ANALIZOWAĆ FILM?
|
Sztuka analizy filmu nie polega na niczym innym jak na umiejętności stawiania właściwych pytań, odnajdywaniu adekwatnych odpowiedzi oraz realizacji konkretnych zadań. Proponuję zwrócić uwagę na następujące aspekty filmu,
tuż poniżej:
|
Z JAKIM TYPEM FILMU MASZ DO CZYNIENIA?
|
krótkometrażowy (do 30'),
średniometrażowy (30'-60'),
pełnometrażowy (pow. 60')
|
Z JAKIM RODZAJEM FILMU MASZ DO CZYNIENIA?
|
film animowany,
film fabularny,
film dokumentalny
|
Z JAKIM GATUNKIEM FILMOWYM MASZ DO CZYNIENIA?
|
film kryminalny,
film gangsterski,
film historyczny,
film wojenny,
horror,
film grozy,
komedia,
melodramat,
musical,
science fiction,
thriller,
western
|
JAKA JEST KOMPOZYCJA FILMU?
|
Elementy tworzące kompozycję filmu:
Kadr> Ujęcie > scena > sekwencja > film
Kadr, zdjęcie, klatka filmowa – podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe).
|
JAKIE UJĘCIA WYKORZYSTUJE SIĘ W FILMIE?
|
Ujęcie – najmniejsza dynamiczna część filmu wydzielona przez 2 cięcia montażowe
(na ogół składa się z kilkunastu kadrów)
Ujęcie - sekwencja – scena sfilmowana w długim ujęciu złożonym z wielu ruchów kamery; złożona akcja (Hitchcockowskie TMT – Ten Minut Take)
Ujęcie ustanawiające – ujęcie w planie ogólnym, które wprowadza (informuje o czasie, miejscu, postaci) – rozpoczyna scenę, sekwencję
Insert - krótkie ujęcie o charakterze informacyjnym pojawiające się w środku sceny np. zegar
Kontrplan - ujęcie w scenach dialogowych, gdy rozmówcy stoją przed sobą; polega na ustawieniu kamery na mówiący za plecami słuchającego w taki sposób, że widać jego ramię i głowę
Przebitka - krótkie ujęcie, pokazujące co dzieje się w innym miejscu (pełni funkcję informacyjną, podkreśla symultanizm, ukrywa brak ciągłości ujęcia)
|
JAK DŁUGIE SĄ SCENY?
|
ILE JEST SCEN?
Scena – jednostka kompozycji filmu; obowiązuje jedność czasu, miejsca, akcji (fragment akcji rozgrywający się w jednym miejscu z określoną grupą postaci filmowych); zamkniętej budowie (początek, rozwinięcie, zakończenie) i napięciu dramatycznym (punkt kulminacyjny i rozwiązanie); najczęściej składa się z kilku ujęć, ale może też składać się z jednego ujęcia.
|
ILE JEST SEKWENCJI?
|
JAK DŁUGIE SĄ SEKWENCJE?
Sekwencja - jednostka kompozycji filmu; złożona z ujęć i scen samodzielna pod względem dramatycznym, spójna pod względem rozwoju akcji nie podlega jedności czasu,
miejsca i akcji.
|
MONTAŻ FILMU
|
Montaż filmowy odpowiednik- narracji w epice; to sposób łączenia ze sobą ujęć (zasada prawdopodobieństwa, estetyka)
montaż ciągły – podkreśla logikę zdarzeń, jest dla widza niewidoczny (jak narrator trzecioosobowy), kolejne kadry mają przynosić widzowi jak najwięcej informacji o bohaterach, akcji i przestrzeni
montaż równoległy – przeplatanie kilku wątków dziejących się symultanicznie w różnych miejscach (cięcia i przeplatanie ujęć z różnych miejsc)
montaż wewnątrzkadrowy (wewnątrzujęciowy) – zmiana ujęć następuje nie przez cięcia, ale w wyniku ruchu kamery (przy długich, nieprzerywanych klasycznym montażem ujęciach).
Rodzaje przejść montażowych:
cięcie - gwałtowne przejście montażowe (sklejenie ze sobą ostatniego kadru pierwszego ujęcia z pierwszym kadrem następnego ujęcia)
najazd - ruch zbliżający kamerę do przedmiotu
odjazd - ruch oddalający kamerę do przedmiotu
travelling - ruch kamery (jazda) towarzysząca przedmiotom
panorama - horyzontalny (szwenk) lub wertykalny ruch kamery wokół własnej osi
przenikanie - nałożenie na siebie dwóch ujęć, z których pierwsze zanika, a drugie się pojawia zastępując pierwsze – najczęściej chwyt wprowadza retrospekcję, sen, marzenie,
rozjaśnianie - stopniowe od czerni aż do pełnej czytelności kadru – występuje na początku ujęcia, sceny, sekwencji, filmu
ściemnianie - stopniowe zaciemnianie kadru aż do całkowitej czerni – zamyka, ujęcie, scenę, sekwencję, film.
DOMINUJĄCE I WYKORZYSTANE PLANY FILMOWE
Plan filmowy wymiar kadru obejmującego fragment przestrzeni
plan ogólny – duży fragment przestrzeni (człowiek jest tylko elementem) – informuje o miejscu akcji
plan pełny – obejmuje całego człowieka i fragment przestrzeni
plan amerykański – obejmuje człowieka od kolan w górę (naturalny, najczęściej w scenach dialogowych)
półzbliżenie – obejmuje popiersie człowieka i pomija jego otoczenie
zbliżenie – obejmuje twarz lub cały przedmiot – informuje o emocjach, znaczeniu przedmiotu
detal – obejmuje fragment twarzy (oczy, usta) lub przedmiotu, rzadko stosowany - puentuje kulminacyjne elementy fabuły
podzielony ekran – chwyt dzielący ekran pionową linią na kilka części – do pokazania rozmów telefonicznych, podkreślenia symultaniczności.
Pozycja kamery i odległość od obiektu mają istotne znaczenie - oba aspekty decydują o charakterze danego ujęcia.
Ujęcie frontalne
żabia perspektywa - pokazuje postaci od dołu, co ich optycznie powiększa i wzmacnia patos lub grozę
ptasia perspektywa - postać ukazana z góry zostaje optycznie pomniejszona, zmniejsza się w ten sposób jej znaczenie
ujęcie z ukosa
kamera subiektywna - kamera przyjmuje perspektywę postaci.
SCENOGRAFIA
Scenografia – opracowana przez scenografa całościowa wizja oprawy filmu; obejmuje dekoracje atelierowe i plenerowe, projekty wnętrz, rekwizytów, kostiumów, charakteryzacji; może być umowna (surrealizm, ekspresjonizm), realistyczna, hiperbolizowana, przeźroczysta.
|
ŚCIEŻKA DŹWIĘKOWA
|
Ścieżka dźwiękowa – warstwa akustyczna filmu
(obejmuje: komunikaty werbalne, muzykę, dźwięki);
Soundtrack – wydanie ścieżki dźwiękowej filmu, które odbiega od warstwy brzmieniowej
|
DOMINUJĄCE SPOSOBY ORGANIZACJI WYPOWIEDZI
|
DOMINUJĄCE SPOSOBY ORGANIZACJI WYPOWIEDZI FILMOWYCH I FUNKCJE,
KTÓRE NAJCZĘŚCIEJ PEŁNIĄ.
Dialog – wymiana informacji pomiędzy postaciami, obejmująca komunikację werbalną i niewerbalną; funkcja informacyjna (o świecie przedstawionym i postaciach filmowych), funkcja dynamiczna (wpływ na rozwój akcji), funkcja impresywna (buduje atmosferę poszczególnych scen)
Monolog - samodzielna wypowiedź postaci filmowej niekierowana do innych postaci i nieoczekująca odpowiedzi (narracyjny-opowiadanie; liryczny-ekspresja emocji i uczuć; refleksyjno-decyzyjny – argumenty i kontrargumenty przed podjęciem decyzji; monolog wewnętrzny (komentarz odautorski, narracyjny, lektorski, napisów na planszach)
|
JAKA JEST FABUŁA FILMU?
|
fabuła - opowiadany ciąg zdarzeń połączonych ze sobą według różnych zasad (najczęściej prawdopodobieństwa
i przyczynowo-skutkowej)
|
POSTACIE FILMOWE
|
ilość i rola w fabule
(pierwszoplanowe, drugoplanowe, epizodyczne)
kompletność informacji o nich,
sposoby prezentacji, charakterystyki
Bardzo ważne też jest mieć na uwadze
JAKI JEST TEMAT FILMU I JAKIE SĄ MOŻLIWE INTERPRETACJE FILMU?
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.